صفحه خانگی arrow اطلاعات عمومی arrow مقالات مدیریت و بازاریابی arrow کارمندان شما از محیط کاری خود لذت می‌برند؟

کارمندان شما از محیط کاری خود لذت می‌برند؟

پرتال سایت پاک بخش مقالات مفید قسمت مقالات مدیریت و بازاریابی- کارمندان شما از محیط کاری خود لذت می‌برند؟
آکاایران به نقل از مجله زندگی ایده آل: هیچ‌ کس منکر این نیست که میزان رضایت کارکنان از محل کار خود با میزان موفقیت آن کسب و کار ارتباط مستقیمی دارد. علاوه‌بر این میزان رضایت کارمندان از کاری که انجام می‌دهند در حال روحی خود و کارمندان دیگر هم موثر است. ما وقت زیاد و معمولا مفیدترین زمان روز را در محل کار خود می‌گذرانیم. اگر از کاری که انجام می‌دهیم رضایت نداشته باشیم و از بودن در محل کار خوشحال نباشیم به مرور دچار فرسودگی می‌شویم. علاوه‌بر نقشی که هر کدام از کارمندان در بهبود وضعیت محیط کار خود دارند، این وظیفه مدیران است که با یک برنامه‌ریزی دقیق، رضایت کارمندان و لذت آنها از بودن در محل کارشان را افزایش دهند. این برنامه‌ریزی نیاز به آگاهی کاملی از وضعیت رضایت کارمندان از محل کار دارد. آیا می‌دانید این رضایت چقدر است؟ این مطلب به شما کمک خواهد کرد.

آیا کارمندان شما بلافاصله بعد از کار به خانه برمی‌گردند؟

هنگام پایان ساعت کاری به رفتار کارمندان خود دقت کنید. آیا پیش از اینکه ساعت کاری تمام شود وسایل خود را جمع کرده و آماده‌اند؟ موقع فرا رسیدن زمان پایان کار همه با هم از در بیرون می‌روند و محل کار یکباره خالی می‌شود؟ در این صورت کارمندان شما به محل کار خود علاقه‌مند نیستند. آنها منتظرند کار تمام شود و بلافاصله به خانه برگردند. در واقع آنها محل کار را به عنوان خانه دوم خود نمی‌بینند و از بودن در آن لذت نمی‌برند. یکی از مهم‌ترین نشانه‌های رضایت کارمندان از محل کار خود این است که اگر کارشان تمام شده باشد، می‌مانند و آن را تمام می‌کنند حتی اگر ساعت کار تمام شده باشد. حتی ممکن است بعد از کار با بقیه کارمندان قرار بگذارند و به ورزش یا تفریح بروند.

مقالات مدیریت و بازاریابی-کارمندان شما از محیط کاری خود لذت می‌برند؟



آیا صبح‌ها خوش‌رو هستند؟

کشیدن دست به صورت، خمودگی و بی‌حالی، خستگی مدام و نداشتن حوصله در برخورد با ارباب رجوع همه نشان‌دهنده نداشتن رضایت شغلی است. یکی از مهم‌ترین نشانه‌های رضایت شغلی این است که کارمندان صبح با روی خوش سر کار بیایند. کارمندان راضی با همکاران خود احوالپرسی می‌کنند و درباره مسائل خصوصی زندگی خود با آنها صحبت یا مشورت می‌کنند اما کارمند ناراضی پشت کامپیوتر می‌نشیند و مشغول چک کردن ای‌میل و شبکه‌های اجتماعی می‌شود. او احتمالا در طول روز هر وقت آزادی که پیدا کند به شبکه‌های اجتماعی سر می‌زند. درست برعکس کارمندان راضی که با همکاران خود صحبت می‌کنند. وجود صمیمیت در محل کار یکی از مهم‌ترین نشانه‌های رضایت از محیط شغلی است. علاوه‌بر این برخورد با ارباب رجوع هم می‌تواند از نشانه‌های علاقه به کار باشد. کارمندانی که برای انجام دادن کار دیگران انرژی صرف می‌کنند، رضایت بیشتری از شغل خود دارند.

آیا شما را نقد می‌کنند؟

به‌عنوان کارفرما یا رئیس موافقت دائمی با شما نشانه‌ خوبی محسوب نمی‌شود. کارمندانی که از شغل‌شان رضایت دارند به آن اهمیت می‌دهند، بنابراین منطقی است که برای آن بجنگند. کارمندان راضی اگر چیزی در کار درست نباشد حتما آن را تذکر می‌دهند و برای حل آن اصرار می‌کنند. آنها سیاست‌های شما را نقد می‌کنند تا کار به نظر خودشان بهتر انجام شود. وظیفه شما این است که فضا را برای انتقاد کارمندان فراهم کنید تا بتوانند به راحتی نظرات‌شان را با شما در میان بگذارند. این کار علاوه‌بر تمام نتایج مثبتی که دارد، باعث ایجاد صمیمیت بین شما و کارمندان خواهد شد.

آیا کارمندان شما از کارشان احساس غرور می‌کنند؟

وقتی از کارمندان خود درباره کارشان توضیح یا گزارش می‌خواهید با شوق و ذوق درباره آن حرف می‌زنند یا توضیح ساده‌ای می‌دهند و می‌روند؟ شما هنگام خواستن نتیجه کار باید در کارمندان خود غرور را احساس کنید. درواقع آنها وقتی از کار رضایت دارند که از انجام دادن آن حس رضایت و غرور می‌کنند. تنها در این صورت است که می‌توانید مطمئن باشید خارج از محیط کار هم از کار خود رضایت دارند و از اینکه کار خود را برای دیگران توضیح دهند خوشحال هستند. بسیاری از کارمندان نمی‌خواهند خارج از محیط کار درباره آن حرف بزنند یا چیزی از آن بگویند. اما کارمندان راضی از صحبت درباره کار خود احساس غرور می‌کنند. شما می‌توانید این حس غرور را در آنها ببینید.

آیا شکل محل کار را به سلیقه خود تغییر می‌دهند؟

حتما دیده‌اید بعضی کارمندان درباره شکل محل کار خود نظر می‌دهند. ممکن است بخواهند جای میز خود را عوض کنند، قاب عکسی به دیوار بزنند یا گلدانی به فضا اضافه کنند. این کار نشان می‌دهد آنها به محل کار خود اهمیت می‌دهند و سعی در بهبود آن دارند. این صرف نظر از اینکه به شخصیت افراد برمی‌گردد، نشان‌دهنده اهمیت دادن و لذت بردن از محل کار است. بهتر است به عنوان یک رئیس تا جایی که ممکن است این امکان را به کارمندان خود بدهید و حتی هرازگاهی از آنها بخواهید دکوراسیون محل کار را همراه با هم عوض کنند. این کار روحیه آنها را تغییر خواهد داد.

آیا آنها فقط به پول فکر می‌کنند؟

بهترین حالت این است که افراد غیر از کسب درآمد انگیزه دیگری هم برای انجام کار داشته باشند. اگر حس کردید کارمند شما فقط برای درآمد آخر ماه کار می‌کند می‌توانید به رضایت او از کار شک کنید. کارمندانی که تنها برای پول کار می‌کنند بازده پایین‌تری دارند و به احتمال زیاد نمی‌توان به کاری که انجام می‌دهند دل خوش کرد! شما به عنوان یک مدیر لازم است انگیزه‌های دیگری هم برای کارکنان ایجاد کنید. آنها باید حس کنند کاری که انجام می‌دهند باعث پیشرفت‌شان خواهد شد یا می‌تواند به انسان‌های دیگر کمک کند. یک بررسی آماری بین کارکنان شرکت گوگل نشان داده کسانی که برای برنامه جهانی مبارزه با گرسنگی اطلاعات جمع می‌کردند، بیشتر از تمام بخش‌های دیگر برای کار انگیزه داشتند. آنها صبح‌ها زودتر از همه سر کار می‌آمدند و شب‌ها دیرتر از همه به خانه می‌رفتند.

اگر مشکلی برای شرکت به وجود بیاید آنها چطور رفتار می‌کنند؟

این فاکتور به شما نشان می‌دهد نیروهای‌تان خود را در کاری که انجام می‌دهند، دخیل می‌دانند یا نه. درواقع به شما نشان می‌دهد آنها درست مثل شما خود را صاحب کار می‌دانند یا صرفا خود را فردی می‌بینند که قرار است کاری را برای فرد دیگری انجام دهد و درازای آن پول دریافت کند. فرض کنید مشکلی برای شرکت پیش آمده و شما برای مدتی نمی‌توانید حقوق کارمندان را سر وقت پرداخت کنید. می‌توانید از آنها دعوت کنید و مشکل را برای‌شان توضیح دهید. برخورد آنها با این مشکل می‌تواند نشان دهنده علاقه آنها به کاری که می‌کنند، باشد. کسانی که علاقه‌مند به کار هستند شرایط را درک می‌کنند و همگام با شما برای رفع مشکل گام برمی‌دارند اما آنهایی که کار را دوست ندارند احتمالا از فردای آن روز دنبال کار دیگری خواهند گشت.

آیا حاضرند در کلاس‌های فوق‌برنامه غیراجباری شرکت کنند؟

تا به حال شده برای کارمندان خود برنامه‌ای اضافه بر کار بگذارید؟ برای مثال کلاسی در ارتباط با کارشان برای‌شان ترتیب دهید بدون اینکه آنها مجبور باشند در آن شرکت کنند؟ قبول چنین برنامه‌هایی بدون درنظر گرفتن اجبار می‌تواند نشان‌دهنده میزان رضایت شغلی آنها باشد. کسانی که از کار خود احساس رضایت می‌کنند دوست دارند درباره آن بیشتر بیاموزند و مهارت‌های خود را افزایش دهند. این اصل را می‌توان در مورد برنامه‌های غیرکاری هم درنظر گرفت. اگر کارمندان شما دوست داشته باشند در سفری که به همراه همکاران ترتیب داده‌اید شرکت کنند، می‌توانید مطمئن باشید از محیط کار خود لذت می‌برند.


از آینده کاری خود چطور صحبت می‌کنند؟

تا به حال شده پای آرزوهای کارمندان خود بنشینید؟ کاری که حالا انجام می‌دهند در آینده‌ آنها چقدر پررنگ است؟ آیا آنها از پیشرفت در کاری که می‌کنند حرف می‌زنند؟ برای آینده کار برنامه‌ریزی دارند؟ وقتی از آینده حرف می‌زنند خودشان را در چه موقعیتی خواهند دید؟ روی همان صندلی و در حال همان کار یا مشغول کاری دیگر؟ بهترین حالت این است که فرد خودش را در همان شرکت اما با پست بالاتری تصور کند. این به شما نشان می‌دهد او برای پیشرفت کار می‌کند.


برچسب ها:
مدیر موفق
.
کارمند
.
مقالات مدیریت و بازاریابی
.



مروری برگذشته